Zwiastowanie Najświętszej Maryi Pannie ; Zwiastowanie – środkowy obraz tryptyku z Mądrego warsztat wielkopolski (mistrz z Szamotuł)

Katalog
Muzealia
Pobierz opis bibliograficzny

Opis

  • Nr inwentarzowy: MK 03356
  • Sygnatura : MK 3356
  • Tytuł/nazwa : Zwiastowanie Najświętszej Maryi Pannie ; Zwiastowanie – środkowy obraz tryptyku z Mądrego warsztat wielkopolski (mistrz z Szamotuł)
  • Miejsce : Wielkopolska 1529
  • Opis : Obraz ukazuje scenę Zwiastowania NMP przez archanioła Gabriela. Na pierwszym planie postać anioła i Maryi ukazanych na szerokim tarasie otwartym na krajobraz z dalszymi scenami. Maryja, młoda kobieta, ukazana w prawej części pola obrazowego, za masywnym klęcznikiem, pod baldachimem wysokiego tronu. Postać zwrócona twarzą i sylwetką w trzech czwartych w lewo, ubrana w purpurową suknię z drapowanym stanikiem, spódnicą i wąskimi rękawami. Mankiety rękawów, niewielki, prostokątny dekolt i podstawa rękawa zdobione bordowymi pasami z wyszywanym złotym ornamentem roślinnym. Na ramionach błękitny płaszcz podbity na biało. Twarz rumiana, nos prosty, oczy brązowe, czoło wysokie. Włosy brązowe, spływające w puklach na ramiona. Na głowie ciemnozłoty wianek opleciony spiralnym pasem niebieskich pereł, zdobiony na przemian czerwonymi czteroliśćmi z zielonym polem i zielonymi czteroliśćmi z polem czerwonym. Wokół głowy złota, podwójna aureola. Przed postacią Marii masywny, szary klęcznik złożony z kilkustopniowej podstawy, u dołu zdobiony ornamentem roślinnym, w górnej części z inskrypcją, zwieńczonej pasem ornamentu przypominającym rozszerzony, liściasty kimation. Powyżej, na dwóch kolejnych uskokach partia środkowa z prostokątnymi płycinami, zamknięta od góry dwoma odwrotnymi uskokami. W zwieńczeniu u podstawy i w górnej partii dwa pasy inskrypcji, w części środkowej ornament roślinny z uskrzydlonymi główkami w narożach, przy pulpicie gzyms. Na nim otwarta księga ze złoconymi na rantach kartami, z widoczną okrągłą, perłową zakładką. W dolnej części klęcznika inskrypcja majuskułą: „S · ACHIMICA ASCÊDET PUELLLA QUE FACIE FORMOSA AC PULCRA CAPILLIS ZC”. W partii środkowej na płycinach wyobrażone en grisaille dwie sybille w płycinie poprzecznej względem osi obrazu i jedna w płycinie skośnej, ubrane w średniowieczne, złocone suknie, oplecione banderolami z inskrypcjami majuskułą; w płycinie bocznej: „SIBILLA / ERITREA / IN ULTIMA ETA / E. HUMI / LIABIS / DEUS”, w płycinie poprzecznej po lewej: „SIBILLA / LIBICA ECCE VENIET / DIES ET ILLU / MINABIT / DOMINUS / · D· T ·”, po prawej: „SIBILLA PER / SICA / ECCE BESTIA / CONCULCABE / RIS ET / IGNETUR DOMINUS”. Powyżej, w partii bocznej na górnej i dolnej listwie: „SIBILLA DELFICA NASCE / TUR PROPHETA AMSQUE MATRIS COI”, w partii poprzecznej na górnej i dolnej listwie: „SIBILLA FRIGIA EX OLIMPO EXCELSO VENIET / SIBILLA SAMIA ECCE VENIET DIVES ET NASCETUR”. Za postacią Marii szerokie siedzisko tronu, dochodzące do osi pola obrazowego, złożone z podstawy zdobionej ornamentem roślinnym, z pasem ornamentów powyżej przypominającym liściasty kimation, w środkowej części między uskokami zdobione płyciną z siedzącymi aniołkami en grisaille zwróconymi parami ku sobie, trzymającymi po jednej swojej nodze, w partii zwieńczenia z wąską płyciną z ornamentem roślinnym. Powyżej w partii bocznej siedziska szara, krępa kolumienka zdobiona ornamentami roślinnymi, złocona u podstawy, gdzie przewiązana także złotym pierścieniem, zwieńczona kwiatonem ze złotą, dekoracyjną gałką. Na prawo od kolumienki fragment obniżającej się łukowo, profilowanej balustrady, zdobionej owalnymi płycinami, dochodzącej do partii baldachimu tronu. Tron z zapieckiem za postacią Marii zdobionym złotym polem wypełnionym wiotkimi ornamentami roślinnymi z zielonymi i niebieskimi aplikacjami, ujętym w dwa pasy pereł. Na jego tle nad głową Matki boskiej Gołębica Ducha Świętego, z aureolą nad głową. Z lewej i prawej strony płócienne ściany zwisające ze zwieńczenia baldachimu, zielone na zewnątrz, w purpurowo-bękitne paski w środku, z przednią ścianką odsuniętą na bok, wiszącą skośnie ku prawej krawędzi pola obrazowego. W zwieńczeniu u podstawy złote frędzle, powyżej ujęte od góry i z dołu bordowymi polami obszytymi perłowymi wolutami jaśniejsze, bordowe pole z inskrypcją majuskułą: „SPIRITUS SANCTUS IN TE DESCENDIT”. Baldachim zwieńczony ażurowym pasem złotych ornamentów roślinnych. W lewej części pola obrazowego postać młodego anioła, zwróconego twarzą i sylwetką w trzech czwartych w prawo, ubranego w zieloną szatę do kolan, z rękawami sięgającymi łokci, rozciętą na boku, oblamowaną na krawędziach i mankietach szerokimi, złotymi pasami wyszywanymi perłami, z ornamentami roślinnymi i geometrycznymi. Pod szatą biała rokieta z mankietami zdobionymi analogicznymi pasami, ze złotą lamówką u dołu i złotym kołnierzykiem wyszywanym dwoma rzędami pereł. Na ramionach powiewający w tył złoty płaszcz zdobiony gęsto złotymi belkami i białą koronką, z połami obalmowanymi szerokim, ciemnobordowym pasem zdobionym złotym ornamentem roślinnym , z pasem spinającym poły, przy którym dwa owalne zapięcia. Płaszcz podbity błękitną tkaniną. Twarz anioła rumiana, nos długi, usta drobne, oczy niebieskie, na głowie brązowe kędziory opadające na ramiona, z niską, prosto wyciętą grzywką. Wokół głowy podwójna aureola, za plecami, przy lewej krawędzi pola obrazowego skrzydła różowo zielone wewnątrz, zewnątrz z niebieskimi piórami. Prawa ręka zgięta, z gestem błogosławienia skierowanym ku Maryi, lewa trzymająca ozdobne, złote berło z oplecioną wokół niego granatową aureolą, różową wewnątrz, z inskrypcją majuskułą: „AVE GRATIA PLENA”. Przy stopach anioła, na szarej posadzce klęcząca postać fundatora zwróconego w trzech czwartych w prawo, ubranego w bordowy płaszcz zdobiony złotymi ornamentami, z brązowym kołnierzem, ze złotym łańcuchem na piersi. W klinowym dekolcie widoczna purpurowa szata spodnia ze złotym kołnierzykiem. Twarz o ziemistej cerze, pociągła, z długim nosem. Oczy brązowe, włosy czarne, z zakolami. Ręce z widocznymi złotymi mankietami złożone przed piersią, ze złotymi pierścieniami o czerwonym i zielonym kamieniu na palcach. Przed fundatorem, na osi pola obrazowego czerwona tarcza herbowa ujęta złoto-czerwonymi ornamentami roślinnymi w których baraszkują nagie putta z dzidami, zwieńczona złotą przyłbicą na której klejnot – złota łódź z pawim pióropuszem. W czterodzielnej tarczy od góry złote godło herbu Łodzia, srebrne herbu Ogończyk, u dołu szare godło herbu Nałęcz i herb Sulima z czarnym orłem na białym tle i złotymi guzami. Na prawo od tarczy przy posadzce złota data: „1·5·2·9”. Nad głową fundatora, na osi inskrypcja majuskułą: „MATER DEI / MISERERE MEI”. Powyżej czerwone zwieńczenie. W tle między postacią archanioła a Marią różowa balustrada zdobiona owalnymi wnękami z inskrypcją na gzymsie złotą majuskułą: „ANUCIACCIO ET VISITACIO”. Powyżej, na dalszym planie, na tle fantastycznego, górzystego krajobrazu spotkanie Matki Boskiej i św. Elżbiety. Maryja po lewej, zwrócona w trzech czwartych w prawo, ubrana jak na pierwszym planie, z płaszczem na głowie, wita św. Elżbietę podając jej dłonie. Św. Elżbieta z prawej, zwrócona ku Marii, ubrana w błękitną suknię ze złotymi ornamentami oraz czerwony płaszcz ze złotą lamówką podbity błękitem, na głowie ma biały rańtuch. Obydwie kobiety z krągłymi, podwójnymi aureolami nad głowami. Za Marią dwie kobiety w podobnych do niej kolorowych strojach. Za nimi w tle wysokie, góry, z szarymi miastami na płaskich, ściętych czubach, skąpo porośnięte roślinnością. Między nimi w dolinie kolejne miasto z szarymi zabudowaniami i czerwonymi dachami. Przy lewej krawędzi pola obrazowego nad skrzydłami anioła wzgórze z drzewem o zielonej, liściastej koronie. Za postacią św. Elżbiety także dwie kobiety, widoczne w partii popiersi, w kolorowych, dworskich strojach, z bogatymi czepcami na głowie. W tle szara brama miejska z wykuszami. Nad nią ceglasta wieża, na lewo ceglaste zabudowania miejskie. Ponad bramą postać lecącego ku Marii, nagiego Dzieciątka Jezus z krzyżem na ramieniu i aureolą wokół głowy. Powyżej na osi purpurowa chmura w półkole, w której siedem putt z kolorowymi skrzydełkami, ze złożonymi rękami, zwróconych ku postaci Boga Ojca na osi, ujętego w partii do pasa, ubranego w ciemnobłękitną szatę, na której założona kapa podobna do płaszcza anioła, ale czerwona, podbita na liliowo, z perłowym obszyciem poł. Twarz o ziemistej cerze, z długą brodą, długimi, brązowymi oczami i rozpuszczonymi włosami, na których zamknięta, złota korona z czterema pałąkami zwieńczonymi krzyżem, zdobiona w obręczy pasami pereł, na fleuronach czerwonymi i zielonymi kamieniami oraz perłami. Prawa ręka wyciągnięta do błogosławieństwa, w lewej złote, ozdobne jabłko zwieńczone krzyżem z zielonym kamieniem. Wokół postaci i głowy złocisty nimb. Poniżej błękitne niebo, jaśniejsze nad horyzontem.
  • Liczba/objętość : 1
  • Materiał i technika wykonania: deska z drewna lipowego tempera
  • Opis formalny : Obraz malowany temperą na desce z drewna lipowego.
  • Wymiary : 135 x 108 cm
  • Proweniencja: stary zasób

Pliki

A-sesja 21-2310.tif (494 MB)

  • Licencja: Licencja Repozytorium
  • Dostępność: Publiczny

B-sesja 21-2335.tif (191 MB)

  • Licencja: Licencja Repozytorium
  • Dostępność: Publiczny

sesja 21-2311.tif (260 MB)

  • Licencja: Licencja Repozytorium
  • Dostępność: Publiczny

sesja 21-2312.tif (260 MB)

  • Licencja: Licencja Repozytorium
  • Dostępność: Publiczny

sesja 21-2313.tif (260 MB)

  • Licencja: Licencja Repozytorium
  • Dostępność: Publiczny

sesja 21-2314.tif (260 MB)

  • Licencja: Licencja Repozytorium
  • Dostępność: Publiczny

sesja 21-2318.tif (260 MB)

  • Licencja: Licencja Repozytorium
  • Dostępność: Publiczny

sesja 21-2319.tif (260 MB)

  • Licencja: Licencja Repozytorium
  • Dostępność: Publiczny

sesja 21-2320.tif (260 MB)

  • Licencja: Licencja Repozytorium
  • Dostępność: Publiczny

sesja 21-2321.tif (260 MB)

  • Licencja: Licencja Repozytorium
  • Dostępność: Publiczny

sesja 21-2322.tif (260 MB)

  • Licencja: Licencja Repozytorium
  • Dostępność: Publiczny

sesja 21-2323.tif (260 MB)

  • Licencja: Licencja Repozytorium
  • Dostępność: Publiczny

sesja 21-2324.tif (260 MB)

  • Licencja: Licencja Repozytorium
  • Dostępność: Publiczny

sesja 21-2325.tif (260 MB)

  • Licencja: Licencja Repozytorium
  • Dostępność: Publiczny

sesja 21-2326.tif (260 MB)

  • Licencja: Licencja Repozytorium
  • Dostępność: Publiczny

sesja 21-2327.tif (260 MB)

  • Licencja: Licencja Repozytorium
  • Dostępność: Publiczny

sesja 21-2329.tif (260 MB)

  • Licencja: Licencja Repozytorium
  • Dostępność: Publiczny

sesja 21-2330.tif (260 MB)

  • Licencja: Licencja Repozytorium
  • Dostępność: Publiczny

sesja 21-2331.tif (260 MB)

  • Licencja: Licencja Repozytorium
  • Dostępność: Publiczny

sesja 21-2332.tif (260 MB)

  • Licencja: Licencja Repozytorium
  • Dostępność: Publiczny